VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

fredag 3 september 2010

OST OCH KASSLER PAJ (Glutenfri)


Dagens middag blev en ost och kassler paj, glutenfri såklart

Pajdeg
3½ dl mjölmix
1 tsk salt
150 gr smör
2 msk kallt vatten

Fyllning
450 gr kassler
1 gul lök
3-4 dl riven ost
lite vitpeppar

Äggstanning
3 ägg
1 äggula
3 dl mjölk el. gräddmjölk
örtsalt
vitpeppar

GÖR SÅ HÄR:

Blanda ihop alla ingredienserna till pajdegen (degen blir ganska kladdig)
tryck ut den i en pajform och låt vila i kylen 30 min.
Sätt under tiden på ugnen på 200 grader,
under tiden pajdegen vilar i kylen så strimlar du löken och kasslern
bryn löken och stek kasslern krydda med lite vitpeppar ställ åt sidan och låt svalna något.
Riv osten.
När pajdegen vilat färdigt så förgräddar du den i 10 min 200 grader
Under tiden vispar du ihop äggstanningen
Fyll sedan pajskalet med ett tunt lager av den rivna osten
ta sen lök och kasslerblandningen och toppa sen med resten av den rivna osten
(Själv så skivade jag 2 tomater och la på toppen)
Häll sist på äggstanningen
Grädda mitt i ugnen 200 grader ca 45 min.

Jag serverade pajen med en grönsallad och en hemmagjord dressing
Detta hade jag i dressingen
(det blir ganska mycket men går att spara i kylen och ätas flera ggr)
3 dl gräddfil
1 dl majonäs
½ dl chilisås
lite vitpeppar och örtsalt

SUPER SMARRIGT....

Denna mjölmix använde jag till pajdegen

3 kommentarer:

  1. Till hur många personer räcker detta recept.
    Hur stor är diametern på formen du använder
    undrar Inger N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!
      Jag ber om ursäkt att mitt svar dröjde.
      Diametern på formen är ca 26 cm.
      Hur många det räcker till, det beror på hur hungrig man är, men gott och väl till 5-6 personer, om man serverar en sallad till.
      Jag har precis en sån paj i ugnen som ska bli våran middag i dag, vi är 3 vuxna och då blir det matlåda till 2 personer
      Lycka till med pajen Inger
      Och ha en fortsatt bra kväll

      Radera
  2. Skall göra denna till helgen har lite kalas för min man som fyller, menhur srot form har du. (diameter)

    SvaraRadera