VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

måndag 6 september 2010

PEPPARKAKSMUFFINS ( Glutenfria)


I dag fick jag lust att baka muffins, och jag knåpade ihop detta recept
på pepparkaksmuffins, glutenfria så klart och dom blev supergoda,
annars kan det glutenfria ha en tendens att bli ganska torrt, i och försäg
så har jag inte så jätte stor erfarenhet på att baka glutenfritt eftersom jag nyss
har fått diagnosen och måste pröva mej fram, men dom här sötnosarna blev goda.

100 gr smör
2 dl mjölk
2 ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
250 gr mjölmix (ca 4 dl)
2 tsk bakpulver
3 tsk pepparkakskrydda

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 200 grader
Smält smöret och blanda i mjölken
Vispa socker ägg och vaniljsockret
pösigt med elvisp, blanda sedan
i mjölken smöret och pepparkakskryddan
Blanda sist i mjölmixen och bakpulvret
(det är bra att väga mjölmixen eftersom
den lätt packar ihop sig)
Fortsätt att blanda ihop smeten med elvispen
så att allt mjöl löser upp sig
Placera pappersformar i en muffinsplåt
och häll i smeten ca 2/3
på den här smeten så fick jag ihop 24 stycken.
Grädda i mitten av ugnen 200 grader i ca 12-13 minuter.

SEN KAN DU ÄTA OCH NJUTA

Det ska jag göra nu i alla fall
Den här mjölmixen använde jag
Och den här pepparkakskryddan.

2 kommentarer:

  1. Så goda dessa blev.. Ny favorit här hemma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linus och Wilmas Mamma!
      Va kul att det blev en favorit
      Ha en fortsatt bra kväll
      MVH Pernilla

      Radera