VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

tisdag 14 september 2010

VÅRRULLAR (Glutenfria)

Dagens middag i dag blev glutenfria vårrullar, måste ge mig en klapp på
axeln och berömma mig själv lite för dom här blev klart godkända, och resten
av familjen tyckte att dom blev jätte goda, dom åt och såg nöjda ut

600 gr nötfärs
350 gr vitkål
2 msk kalvfond
2 tsk soya
1 gul lök
matfett att steka i
lite svartpeppar
rispapper
olja att pensla rullarna med

GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 220 gader
Strimla vitkålen och hacka löken
bryn det i en gjutjärns gryta
Ta upp vitkål och lök och bryn färsen
lägg sedan tillbaka kål och lök med färsen
Tillsätt kalvfond och soya, peppra lite med
svartpeppar, ställ sedan åt sidan
så att det får svalna lite.
Ta sedan rispappret och doppa det i varmt
vatten och lägg på ett skärbräde (när jag gjorde dessa så
tog jag ytterligare ett halvt rispapper, blötte det
och la på den ena halvan av det hela rispappret)
lägg ca 2 stora msk fyllning på ena kanten (där
det är dubbelt) och börja rulla, när du kommit
halvvägs så viker du in kanterna och rullar färdigt,
det behövs inte penslas med något för att dom ska hålla ihop
rispappret fäster sig av sig själv.
Pensla med lite olja och lägg på en plåt som är klädd
med bakplåtspapper.
Ställ dom i mitten av ugnen och låt dom stå i ca 20 min.
Servera dom sedan med en vitkålssallad, lite soya
och thai sweet chili sauce

Detta rispapper använde jag till
vårrullarna, går att köpas i en
asiatisk butik.

SMAKLIG MÅLTID.




2 kommentarer:

  1. DET såg gott ut! Har en dotter som är glutenintolerant. Och dessvärre bor vi i en mindre ort, där det inte finns något asiatiskt utbud. Men man får kolla vidare! Kom till din sida när jag sökte på "glutenfria vårrullar"!
    Mamma K

    SvaraRadera
  2. hahaa Glutenfria vårrullar leder hit helt klart :)

    SvaraRadera