VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

måndag 21 februari 2011

KANELBULLAR (GLUTENFRIA)


Äntligen så har jag provat att baka bullar, jag har dragit
mig så länge för att prova, jag trodde att det skulle var
 bökigare än det var och att degen skulle va kladdig och
svårhanterlig och inte gå att kavla, men fel fel fel det var
hur smidigt som helst, och hur goda blev dom sen, jo super
super goda. Så detta behöver du:

150gr smör
50gr jäst
2msk fiberhusk
5dl mjölk
1dl ljus sirap
1½dl kesella
½tsk salt
1dl strösocker
2 paket sempers glutenfria mjölmix 500gr styck

Fyllning:
smör
socker
kanel

Pensla med uppvispat ägg
strö på pärlsocker och flagad mandel

Gör så här:
Smält smör och häll i mjölken, värm till fingervarmt


Smula ner jästen rör om så jästen löses upp
Tillsätt sedan fiberhusken och låt det
svälla i 10 minuter


Efter 10 minuter tillsätter du resten av ingredienserna
Sirap-kesella-salt-socker-mjölmixen


Arbeta i maskin i minst 10 minuter

Låt degen sedan jäsa i 40 minuter under bakduk

När degen jäst färdigt tar du upp den på mjölat bakbord
(mjölat med glutenfritt mjölmix såklart)


Knåda degen så den känns smidig och dela den
 sedan i 2 delar, kavla ut degen och bred på smör
strö över socker och kanel, rulla ihop den och
dela den i 20-24 bitar, lägg bitarna i bullformar
som du ställt på en plåt och låt jäsa ytterligare
20 minuter under bakduk, gör samma sak med den
andra deg biten





Pensla bullarna med uppvispat ägg strö på pärlsocker
och flagad mandel

Grädda bullarna i 250 grader mitten av ugnen
 i 10 minuter, sen är
det bara att njuta av underbart goa mjuka härliga
kanelbullar, för dom är jätte goa´


23 kommentarer:

  1. Ser helt underbara ut, men måste man ha just Sempers mjölmix tror du, eller går det bra med Lailas blå mjölmix t ex?

    SvaraRadera
  2. Hallå där, ja dom var helt underbara, det ska nog inte vara något problem att baka med Lailas blå mjölmix, jag tycker själv mycket om att baka med Lailas mjölmixer, men har inte prövat att baka kanelbullar med det, men testa och skriv gärna tillbaks och berätta hur dom blev/PERNILLA

    SvaraRadera
  3. Jag har lyckats få jättegoda kanelbullar med mixwells kaffebrödsmix. Rekommenderar den, går lite fortare och det är definitivt inget fel på resultatet. Vet inte om det beror på att jag gillar att ha mycket smör, kanel & socker i. Men goda blir dom!

    SvaraRadera
  4. Wow, det här är ju kanon kanelbulle-recept för dummies!
    Gillar din blogg, att du skriver enkelt och tar kort på det hela.
    Detta ska ju t.om jag klara av!

    SvaraRadera
  5. Hej Pernilla
    Vi har använt ditt recept flera gånger nu och bullarna blir kanongoda !
    Till 1:a advevt tillsatte vi 2 påsar saffran och gjorde lussekatter samt en saffrans-längd fylld med mandelmassa och vit choklad... Ojojoj vad bra det blev, suveränt recept ! Tack för det och för en mycket inspirerande blogg.
    God jul!
    Mvh en sockerbagare i Huskvarna

    SvaraRadera
  6. Hej du sockerbagare från Huskvarna, va kul att det blev bra bullar, jätte kul att du blir inspirerad av bloggen, ha en jätte härlig jul/PERNILLA

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Tack för ett jättebra recept. Dotern blev jätteglad över att få nybakade goda bullar. Ingen kan ana att de är glutenfria

    SvaraRadera
  8. så himla bra att du tar kort på varje steg!

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Tack för ett jätte bra och enkelt recept.

    Mvh Cissi Juhlin

    SvaraRadera
  10. super goda bullar!
    Tusen tack.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linda. va bra att du gillade dom, det var länge sen jag bakade bullar, jag får nog se till att ta en bakdag snart
      MVH Pernilla

      Radera
  11. Som glutenallergiker är man inte bortskämd med goda bullar. Hade gett upp hoppet att smaka en riktigt god bulle tills jag hittade detta recept.TACK TACK TACK !!!!!!!!!!!!
    Filippa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Filippa!
      kul att du gillar bullarna
      Mvh Pernilla

      Radera
  12. Superbra recept verkligen!! :) Tack

    SvaraRadera
  13. Hej! Nu ska jag testa att baka kanelbullar för första gången sedan jag blev glutenintolerant. Ditt recept verkar enkelt och bra, tack!

    SvaraRadera
  14. Hej Pernilla! Vilket bra bullrecept. Jag bakade med saffran och la hela degen i en långpanna gjorde gropar där jag la smör, kanel och mandelmassa. Penslade med mjölk/sirap, då mitt barnbarn är allergisk mot ägg. Beströdde med mandel och pärlsocker. Första gången jag bakade glutenfria bullängder En klar 5 av 5 möjliga

    SvaraRadera
  15. OJ! Låter mumsigt det här! :) Måste försöka ge mig tid att baka dessa imorgon tror jag bestämt! :)

    SvaraRadera
  16. Hej! Har du något tips på vad man kan använda istället för kesella? Inte alltid lätt att få både gluten och mjölkallergi att stämma med recept.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda
      Jag skulle nog prova Alpro soyayoghurt naturell eller kanske mandelmjölken
      Mvh Pernilla

      Radera
  17. Fantastiskt goda bullar! Tack!

    Men jag undrar vad jag gjorde för fel då de sitter fast i formarna? Går nästan inte att få loss utan man får "offra" en del av Bullen :(

    Sen undrar jag även vad som kan ha gjort att de inte jäste efter att jag haft i smör mm och lagt dem i formarna?

    /Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna
      Kan det vara så att du har använt bullformar som inte tål så hög värme, prova att baka utan bullformar nästa gång, lägg bullarna på ett bakplåtspapper istället
      Och varför inte dina bullar jäste vet jag inte
      Mvh Pernilla

      Radera
  18. Hej! Håller på och bakar här nu. Det jag upptäcker är att degen är kladdig och att jag behöver ha i mycket mer mjöl än vad som står i receptet... Eller är det mer klibbigt när man bakar med glutenfri mix?
    Som degen är nu kommer den va som ett klister på bänken sedan :D
    /Jenny en nybörjare inom glutenfri bakning

    SvaraRadera
  19. Alltså stort TACK! Äntligen glutenfria bullar som är sååå goda och lättbakade.

    SvaraRadera