VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

tisdag 26 april 2011

DRÖMMAR (GLUTENFRIA)


Idag så bakade jag dessa helt underbara goa kakor
Dom är så spröda och jag ljuger inte när jag säger
att dom smälter i munnen, dom är helt enkelt
försvinnande goda, nästa gång får jag nog baka
dubbel sats. På detta recept så blir det 40 stycken

DETTA BEHÖVER DU:
75 gr smör
1½ dl socker
½ dl olja (rapsolja)
2 tsk pofibrer
150 gr glutenfri mjölmix
½ tsk hjorthornssalt
1 msk vaniljsocker

GÖR SÅ HÄR:
Blanda rumsvarmt smör och sockret med elvispen
så att det blir fluffigt, häll sedan i oljan och
fortsätt vispa med elvispen så att smeten ser
vit och porös ut
Blanda sedan i pofibret och rör om,
fortsätt sedan att blanda i mjölmixen
hjorhornssaltet och vaniljsockret, blanda
ihop allt med en slickepott.
Rulla kakdegen till en rulle och dela den
i fyra lika stora bitar

Denna mjölmix använde jag


Tag en bit och rulla den till en fingertjock rulle
och skär i tio lika stora bitar, rulla
till kulor och lägg på
en bakpappersklädd plåt



Grädda i mitten av ugnen 150 grader
i 15-18 minuter, öppna inte
ungsluckan förrän mot slutet,
kakorna skall vara blekgula och
lite sprickiga på ytan



Jag lovar, du kommer att njuta när du stoppar en
utav dessa i din mun.
Det ska jag göra nu i alla fall



Mmmmmmmm.......












21 kommentarer:

  1. Det där ser ju supergoda ut!

    SvaraRadera
  2. Men jösses så enkla de var att göra. Har letat efter ett bra recept ett antal år.. äntligen har du gjort min lilla tös otroligt glad. Tackar för det.
    God Jul

    SvaraRadera
  3. Hejsan Helén, va kul att din dotter blev glad, dom är inte bara enkla att göra, dom är jätte goda också, ha det så bra och en god jul själv /PERNILLA

    SvaraRadera
  4. Hej! De blev supergoda och höll ihop bra! De här kan jag bjuda på många gånger. =)
    /Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Liida!
      va roligt att dom blev bra, och dom är ju sååååå goda.
      MVH Pernilla

      Radera
  5. Hej,
    Provbakade dessa idag men tyvärr blev inte mina lika fina som dina.
    De flöt ut så slutresultatet var snarare "drömflarn", men smaken var ju god.
    Provade att sänka värmen till 125, men flöt ändå ut. Vad kan jag gjort för fel.
    Med vänlig hälsning,
    Josefine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Josefine,
      Jag vet inte vad du kan ha gjort för fel, men jag vet vad du menar, har själv råkat ut för det ett par gånger när jag bakar dessa drömmar, det blev bara en stor flytande mardrömm av det hela, även fall jag följde receptet, jag vet inte fall det kan bero på att man använder olika mjölmixer, i dagsläge så använder jag inga mjölmixer mad vetestärkelse i, jag använder oftast sempers finmix
      Josefin, jag hoppas du vågar prova att baka dessa igen och att det blir ett bra resultat då, för jag lovar, blir dom lyckade så är dom helt underbara att äta
      MVH Pernilla

      Radera
  6. Ser supergoda och enkal ut och inte så kladdig deg heller måste testa.

    SvaraRadera
  7. Hej.
    Jag bakade dessa idag men samma mjölmix som på bilden men mina rann ut och vart mer knapriga.. Degen var lite svår att rulla ut utan sprack mer.. Vad ska jag göra annorlunda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Jag vet faktiskt inte vad det blir för fel när dom bara flyter ut och blir misslyckade, har själv råkat ut för det ett anatal gånger.
      Dom är lite sköra att rull ut till längder, man får vara lite lätt på handen.
      Hoppas att du testar igen, för när dom lyckas så blir dom himelska
      MVH Pernilla

      Radera
  8. Hej! Jag håller på att göra dessa just nu! Använder samma mjölmix och så. En sak jag kom att tänka på när jag läste allas kommentarer om att de flyter ut för mycket:

    När man arbetar "mördeg" blir den lätt varm, och svår att hantera. Man ska helst röra den så lite som möjligt! När jag hade rullat alla min kulor la jag dem i frysen i ca 5 min MAX för att de skulle bli kalla igen efter arbetandet.

    Än så länge ser de fina ut i ugnen, 10 min kvar dock!

    SvaraRadera
  9. Hej Elno!
    villket bra tips, det måste jag testa
    MVH Pernilla

    SvaraRadera
  10. Så där ja! Jag upplevde det faktiskt som att de som stått inne i frysen en stund inte blev lite smuliga som de andra, och inga flöt ut eller så! Tyckte de blev himla goda! Nästan lika goda som "vanliga" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va bra, måste testa nån dag / Pernilla

      Radera
  11. Förresten har jag en hel del recept på min glutenfria receptblogg som jag länkar här om du är intresserad :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit inne och kollat bå din blogg, jätte fin, och många smarriga recept hade du också
      Pernilla

      Radera
  12. jag undrar bara om det går att byta ut rapsoljan mot någon annan sort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ej prövat, så du får nog prova dej fram
      Mvh Pernilla

      Radera
  13. Åh, tack för receptet! Jag bytte ut rapsolja mot solrosolja och profiber mot fiberhusk och det funkade jättebra!! MUMMS! :D de smular inte ens sönder ;)

    SvaraRadera
  14. Blir sugen redan nu! Skall prova baka mina av en blandning av naturligt glutenfria mjölsorter :-)

    SvaraRadera
  15. Men herregud vad goda!!! De smälter verkligen i munnen! Det här receptet ska sparas!

    SvaraRadera