VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

tisdag 31 maj 2011

PULLED PORK (GLUTENFRITT)


Gjorde något helt underbart gott i dag, pulled pork
Super enkelt att göra men det ska stå lång tid i
ugnen men där sköter den sig själv, och när den
är färdig så faller köttet isär bara man rör det, smakar
ljuvligt och smälter i munnen

Detta behöver du:

2 kg benfri fläskkarre
2 gula lökar
1 hel vitlök
2 dl barbecuesås
1 burk hela tomater
2 msk soya
2 msk kalvfond
salt
peppar

Gör så här:

sätt ugnen på 125 grader, krydda köttet runt om
med salt och peppar, lägg i en gryta med lock
som tål ungsvärme, jag använde en gjutjärnsgryta
Skala och skär löken i klyftor, dela vitlöken
mitt itu, lägg lök och vitlök runt om köttet i grytan
häll på barbecuesåsen-tomaterna-soyan-kalvfonden
sätt på locket, låt köttet stå i nedre delen av ugnen
i ca 6 timmar, tills det är riktigt mört.
När köttet var färdigt så tog jag upp det
och hällde bort ganska mycket vätska,
och tog bort löken och annat som var i grytan
så att det bara blev en sås kvar,
sen så drog jag i sär köttet med två gafflar
och blandade det med såsen i grytan


Såhär serverade jag min pulled pork


Jag delade ett glutenfritt ciabatta bröd som jag värmt
i ugnen sedan så fyllde jag det med
isbergssallad
köttet
rödlök
majs
tomat
gräddfil
tomatsalsa

Hur gott som helst













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar