VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

fredag 2 mars 2012

ÄRTSOPPA (GLUTENFRI)


Ärtsoppa är ju riktigt gott, och särskilt när man gör
den själv, jag testade att göra den på gula ärtor som man
inte behövde blötlägga flera timmar i förväg

Detta behöver du:

500 gr gula ärtor
1 gul lök
ca 1½ liter vatten
1 tsk salt
1 tsk timjan
1 tärning grönsaksbuljong
rimmat sidfläsk

Gör så här:

Koka upp ärtorna i vattnet med salt
Skumma av och plocka bort tomma skal som flytit upp
Koka soppan sakta under lock tillsammans med lök och
 buljong och tärnat sidfläsk tills ärtorna är mjuka, ca 50-60
minuter (koktiden kan variera) jag kokade min soppa
i 60 minuter, späd med mera vatten om så önskas till en tjocklek
som du tycker är bra, själv gillar jag inte allt för
tjock ärtsoppa, krydda med timjan och ev mer salt
koka upp. servera med en stor klick god senap till









Självklart så åt vi ju pannkakor också, men det fick
bli lite senare på kvällen, man brukar äta så
mycket soppa så man bli proppmätt
Receptet på mina glutenfria pannkakor
hittar du här





Smaklig måltid







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar