VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

lördag 25 augusti 2012

SCONES (GLUTENFRIA)

 
Härom kvällen så gjorde jag scones, det är nästan så
att man har börjat få höstkänslor, när semestern är
avklarad och det börjar kännas lite ruggigt på kvällarna
och fram för allt att det börjar bli så mörkt ute .
Då får man den där kännslan att man vill dricka te
och äta scones , hmmmm.... kanske är det bara
jag som känner så, men här får ni receptet på
goda scones, på en sats så blir det tre stycken
(jag gjorde ingen stor) i ena satsen hade jag filmjölk
och i den andra satsen hade jag mjölk
 
Detta behöver du.
 
150 gr sempers mix (2½ dl)
Finmix eller Grovmix eller blanda, dom innehåller inget vetestärkelse
1 msk boveteflingor
½ tsk bakpulver
½ tsk salt
25 gr smör (jag använde arlas smör och rapsolja det gick jätte bra)
1 dl filmjölk eller mjölk
 
Gör så här:
 
Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg
Dela den i tre delar, platta ut något och lägg på
plåt med bakplåtspapper
grädda  i mitten av ugnen 250 grader i 10-12 minuter
Sen är det bara att njuta av nybakade scones
 
Om det är någon som har nått annat recept
på glutenfria scones (som är bra) så tar jag
gärna emot det, bakar och lägger upp
det här på bloggen
 










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar