VÄLKOMMEN

VÄLKOMMEN

fredag 2 augusti 2013

VITKÅLSSOPPA (GLUTENFRI-VETEFRI-LAKTOSFRI-VEGETARISK)


Hejsan!
Nu har jag haft ett långt avbrott från bloggen, inspirationen har
inte riktigt funnits, men jag hoppas att den sakta men säkert börjar
att infinna sig igen.
Här och nu bjuder jag i alla fall på en jätte god och enkel soppa,
jag rensade grönsakslådan och kände att jag var tvungen att
göra nått med en del grönsaker som jag hade där, för annars
 så hade jag vart tvungen att kasta om ett par dar, ja ni som
har följt bloggen vet ju att jag avskyr att kasta mat, det finns 
alltid nått man kan slänga i hop.
Jag gjorde en stor sats, perfekt att frysa in

Detta behöver du:

Ett litet vitkålshuvud
5 potatisar
1 purjolök
½ röd lök  (valfritt)
2 msk tomatpuré
2 liter vatten
4 msk buljongpulver 
1 burk stora naturella vita bönor
Peppar o Salt
Laktosfritt smör att fräsa i

Gör så här:

Tärna upp vitkålen, potatisen skiva purjolöken hacka rödlöken
Fräs vitkål och purjo o rödlöken blanka, i med potatisen och
rör runt, sen i med vatten, buljongpulver och tomatpurèn
Koka upp, och skumma sedan av soppan, låt den sedan 
koka i 15 minuter , dra av soppan från plattan, 
salta och peppra efter egen smak, häll i vita bönorna
som du först har sköljt under kallt vatten, rör om
Servera och njut






Ha en bra fredag








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar